vivacredit banner
Posturi de blog

Ce este Biroul de Credit?

Dacă ai avut vreodată probleme cu ratele la bănci, cu siguranță ai auzit despre Biroul de Credit. Din păcate, de multe ori aflăm despre această instituție prea târziu, atunci când deja singura opțiune de finanțare rămasă sunt IFN credite pentru rău platnici.

Biroul de Credit este o structură formată de bănci pentru a-și proteja operațiunile. Instituții similare există de foarte mult timp în țările dezvoltate dar băncile noastre au trecut prin multe experiențe neplăcute până să-și unească forțele.

În perioada tulbure a anilor 90, erau posibile tot felul de escrocherii. Pentru că băncile nu schimbau nici un fel de date între ele, un infractor putea păcăli mai multe instituții de credit fără nici o problemă. Abuzurile din acei ani au dus la falimente celebre, cel mai cunoscut caz fiind prăbușirea Bancorex, și au arătat băncilor că era necesară o bază de date comună, care să ofere informații despre clienți.

Biroul de Credit a fost fondat în anul 2003 și a devenit operațional un an mai târziu. Acționarii firmei sunt 25 dintre cele mai importante bănci prezente pe piața din România.

Cum funcționează Biroul? Orice instituție financiară poate deveni membru, nu doar bănci dar și instituții nebancare, societăți de asigurări sau de consultanță. Principiul de bază este cel al reciprocității, fiecare membru se obligă să transmită biroului una sau mai multe categorii de date despre clienți, primind în schimb acces la toate informațiile din domeniul respectiv care există în baza de date.

În acest moment, 31 de bănci sunt membre ale Biroului, plus 25 de instituții financiare nebancare, fiind acoperit practic aproape tot volumul de informații financiare de pe piață. De la înființare, instituția a eliberat peste 100 de milioane de rapoarte de credit.

Baza de date stochează toate informațiile despre clienți, atât pozitive cât și negative. Evident, cele mai importante sunt cele negative. În momentul în care un client nu plătește la timp o rată sau nu o achită deloc, numele lui ajunge pe așa-zisa listă neagră de acolo. Procedurile bancare standard impun verificarea bazei de date a biroului despre un client, așa că acestuia îi va fi refuzată orice solicitare de credit pe viitor.

Atenție, doar întârzierile la plată mai mari de 30 de zile pot fi înscrise în baza de date. Ulterior, este prea târziu ca să mai faci ceva, informația nu se șterge nici în cazul în care achiți toate sumele restante.

*PUBLICITATE

Deși multe instituții financiare nebancare (IFN) fac parte din această structură, vestea bună este că nu se folosesc de informațiile de acolo. Asta înseamnă că și cei care figurează pe lista neagră pot primi un credit fără adeverință de venit.

Există totuși și o prescripție. Conform regulilor biroului, înregistrările despre clienți se șterg din sistem la 4 ani de la ultimul eveniment pozitiv sau negativ. Nu vei plăti deci pe viață pentru greșelile din trecut. Mai trebuie să știi și că orice persoană fizică are dreptul să ceară o dată pe an, în mod gratuit, datele personale din Raportul de Credit.