vivacredit banner
Posturi de blog

Depune-ți declarația fiscală electronic!

Începând cu anul 2019, Agenția Națională de Administrare Fiscală impune tuturor contribuabililor, atât persoane fizice, cât și juridice, depunerea declarației fiscale de obținere venituri în mod electronic. Adoptarea unei astfel de măsuri echivalează cu ralierea României la normativele Uniunii Europene și îl scutește pe contribuabil de o serie de drumuri inutile la sediul ANAF. Cu toate acestea, pentru depunere declarații electronic, contribuabilul român totuși mai trebuie să facă un drum la Agenție pentru a obține numele de utilizator și parola corespunzătoare pentru accesarea contului prin SPV.

De ce trebuie să depun declarația fiscală unică electronic?

Pentru a fi în conformitate cu noile prevederi legale dispuse de către Ministerul de Finanțe și pentru că nu există o altă alternativă, așa cum era până în prezent (direct la inspectorul fiscal desemnat). În plus, depunerea acestei declarații electronice îți oferă o multitudine de avantaje, așa că, bucură-te de noua opțiune oferită de către Agenția Națională de Administrare Fiscală:

  • Posibilitatea de a depunere declarația fiscală în termenul stabilit de către legiuitor – pentru că online programul de lucru este non-stop;
  • Siguranța că această declarație ajunge la destinație, spre deosebire de modul de transmitere prin poștă (mai ales dacă nu era însoțită de o confirmare de primire);
  • Stocarea mult mai simplă a datelor pe serverele ANAF;
  • Simplificarea modului de completare a formularului și contopirea mai multor declarații electronice într-una singură;
  • Eliminarea suportului de hârtie care presupunea ușurință pierderii documentului sau distrugerii acestuia.

Datorită suportului electronic, orice persoană (în cazul în care intervin probleme în procesul de transmitere declarații electronice) poate să retrimită imediat acest formular. În plus, pentru că este mult mai ușor de utilizat, accesarea portalului SPV se poate face și de pe un dispozitiv mobil, ceea ce presupune mai mult timp liber pentru contribuabil (care este scutit de drumurile și timpii de așteptare cu care se confrunta în anii trecuți). Desigur, ralierea României la o astfel de metodă de depunere a declarațiilor electronic reprezintă un semn de normalitate, mai ales într-o epoca a tehnologiei și dispozitivelor high-tech.

Cine este obligat să depună la Anaf declarații electronice?

Anul 2018 a reprezentat momentul în care autoritățile fiscale din România au introdus conceptul de declarație unică pentru veniturile realizate de către persoanele fizice care înregistrează câștiguri pe teritoriul României, dar și în străinătate (și pentru care nu depune o declarație în acest sens la autoritățile fiscale corespondențe din respectivul stat, pentru evitarea dublei impuneri). Printre categoriile de câștiguri realizate de către o persoană fizică română și care trebuie declarate în mod integral la ANAF se numără:

*PUBLICITATE
  • Orice tip de câștiguri realizate și care provin din activități independente;
  • Orice tip de venituri obținute din oricare altă sursă decât salariul și pensia, dacă sunt suplimentare acestora și depășesc valoarea de 22800 Ron;
  • Orice tip de câștiguri realizate din cedarea drepturilor de folosită a bunurilor de natură imobiliară, exceptate de la această regulă fiind veniturile obținute din arendă;
  • Veniturile obținute din activități de piscicultură, silvicultură, agricultură;
  • Orice tip de veniturile obținute că urmare a exploatării drepturilor de proprietate intelectuală, precum și cele din drepturi de autor;
  • Orice tip de venituri care sunt realizate din activități de exploatare în scop turistic a unei locuințe care este încadrată în categoria locuințelor cu caracter personal și care are în componență mai mult de 5 camere.

Începând cu acest an, categoria veniturilor obținute din jocurile de noroc va fi suspusa impozitării la sursă, ceea ce înseamnă că nu va mai fi nevoie de depunerea acestei declarații electronice. Trebuie menționat faptul că printre persoanele care se încadrează la obligația de transmitere declarații electronice se numără și cele care au optat pentru plata contribuțiilor de sănătate și care nu realizează venituri.

Cum se depune o declarație în format electronic?

Toți creditorii nebancari probabil că sunt îngrijorați de modul în care va decurge de acum înainte raportarea acestora către instituțiile financiare responsabile și cum le va afecta modul de prezentare în fața creditorilor. Orice declarație electronică presupune o rapiditate mai mare în modul de operare, ceea ce înseamnă că procesul de verificare este mult mai simplu și mai rapid; avantajele sunt clare în momentul în care o persoană solicită un împrumut, dat fiind faptul că nu o să mai fie nevoie de depunerea unui număr ridicat de documente justificate. Pur și simplu, compania care acordă împrumutul va efectua în doar câteva minute procedura de verificare, va stabili nivelul de eligibilitate și va acorda/respinge solicitarea.

Procesul de înregistrare în baza de date cu contribuabili a ANAF începe din momentul în care persoana interesată se prezintă la ghișeul Administrației Financiare de care aparține și solicită numele de utilizator și parolă. În etapa următoare, aceasta se va loga pe site-ul ANAF și va completa formularul cu aceste date în secțiunea corespunzătoare din Spațiul Privat Virtual. Nu trebuie uitat că mai înainte, cei interesați trebuie să acceseze secțiunea Anaf declarații electronice și să descarce formularul care îi interesează și pe care îl vor depune în această secțiune.

Cât de dificil este procesul de transmitere declarații electronice în SPV?

Una dintre problemele cu care te vei putea confrunta în momentul în care depui declarația în format electronic este cea a suprapopularii serverelor ANAF (adică, aceeași situație care se întâmplă atunci când se apropia termenul-limita de depunere a declarației în format de hârtie). Evitarea unei astfel de situații poate fi realizată prin expedierea din timp a declarației sau transmiterea acesteia în timpul nopții, atunci când activitatea online este mult mai redusă (cel puțin pe serverele ANAF). Procedura în sine nu este atât de dificilă, mai ales că timpii de completare și expedierea sunt foarte rapide, ceea ce îl ajută pe contribuabil considerabil (durează până la maxim 5 minute).

Această nouă metodă de depunere declarații electronic este una dintre cele mai bune inițiative fiscale din ultimii ani, dat fiind faptul că scurtează în mod considerabil timpul de depunere și îi oferă contribuabilului posibilitatea de a efectua această operațiune în cadrul unei locații care ii creează confort (nu așa cum se întâmplă atunci când o depunea la sediul ANAF). Nu uita să-ți depui la timp declarația fiscală pentru a beneficia de maximul de avantaje întreg anul!