vivacredit banner
Posturi de blog

Sfaturi pentru șoferii începători

Pentru mulți dintre noi, mașina este o necesitate. Fie că o folosim pentru a merge la muncă, să ne ducem copiii la școală sau la alte cursuri sau pentru a ajunge în altă localitate, avem nevoie de un vehicul de încredere, confortabil și poate chiar de unul frumos. E un aspect important al vieții de zi cu zi, iar când vrei să cumperi o mașină, dealerii se înghesuie cu oferte, așa că dacă vrei să găsești ceva pe gustul tău la un preț decent, trebuie să depui puțin efort. Chiar dacă ai nevoie de bani, nu ar trebui să fie o problemă, poți apela cu încredere la împrumuturi rapide cu buletinul pentru a completa suma necesară.

Când vrei să cumperi o mașină, cel mai bun lucru pe care trebuie să-l faci este să fii pregătit, deoarece trebuie luate în considerare mai multe aspecte care țin de cheltuielile pe termen lung pe care noua achiziție le cere. Banii vor fi întotdeauna o provocare, așa că fă un calcul cu cheltuielile lunare și anuale cu care mașina vine la pachet. În afară de rata împrumutului, care va fi o sumă fixă lunară, trebuie să iei în considerare, lunar, care sunt cheltuielile cu combustibilul. Drumul până la muncă și înapoi e o distanță fixă, așa că vei putea prevedea câți litri de benzină vei consuma. Dacă faci acest calcul, nu te baza pe consumul din reclamă sau cel din cartea tehnică. Dacă e o mașină cu motor de 1,4 – 1,8 litri, poți lejer să pui un consum de 8-10 litri la suta de kilometri, pentru a nu da greș. Ce nu-ți spun producătorii de mașini în pliantele publicitare e că ei își calculează consumul urban în condiții de trafic lejer, pe când tu, dacă te întorci de la muncă pe la 5 – 6 seara, vei avea parte de un trafic infernal. În afară de aceste cheltuieli, mașina mai are nevoie de asigurare RCA (anual, între 300 și 1000 de lei, în funcție de vârstă și de evenimente / accidente rutiere), impozitul la primărie, revizie la 10.000 de kilometri (cam 200 de lei pentru motoare sub 2 litri pe benzină, cam 300 de lei pentru cele diesel), cauciucuri de iarnă (150 – 200 de lei bucata), spălări, lichid de parbriz și alte operațiuni (cam 100 de lei pe lună) și ITP (o dată la doi ani, cam 100 de lei dacă mașina nu are probleme). De asemenea, se anunță o nouă taxă auto, deci și aceasta va trebui luată în considerare.

O altă problemă la care trebuie să te gândești este dacă vrei o mașină nouă sau una la mâna a doua. Mașina nu este o investiție, sau, oricum, nu una bună. Se depreciază foarte repede și continuu, în primii doi ani pierzând între un sfert și 40 % din valoarea inițială. De aceea, dacă bugetul tău este strâmtorat și totuși ai nevoie de un vehicul, nu opta pentru un credit auto. Apelează la împrumuturi rapide cu buletinul și îți poți cumpăra o mașină decentă la un preț decent.  Dacă găsești un chilipir, ai șanse chiar să o prinzi în garanție și să-i poți face reparațiile necesare fără să dai bani.

Dacă tot vorbim de reparații, și pentru acestea va trebui să ai un buget. În primul rând, trebuie să ai bani cash la tine tot timpul, când pleci cu mașina și mai ales când părăsești localitatea. În cazul în care ți se strică mașina sau ai parte de un accident, primul lucru care te va costa enorm este tractarea. Prețurile încep cam de la 1,5 lei pe kilometru. În al doilea rând, trebuie să te gândești la reparațiile care pot fi prevăzute, pentru a pune bani de-o parte din timp; printre acestea se numără înlocuirea plăcuțelor de frână, a bucșilor și a pivoților sau diferite puncte de rugină ce vor apărea inevitabil pe tablă.

Când mergi cu mașina la mecanic, pentru a nu pierde bani sau a nu fi înșelat, trebuie să știi ce anume să-l întrebi. În primul rând, roagă-l să-ți arate problema, în felul acesta vei înțelege mai ușor despre ce e vorba și o vei putea spune altcuiva dacă prețul ți se pare exagerat. O a doua întrebare de pus mecanicului este ce se întâmplă dacă defecțiunea nu este reparată. Dacă o curea de distribuție sau plăcuțele de frână sunt o problemă urgentă, un pivot care începe să bată mai poate merge câteva sute de kilometri. Dacă e vorba de mai multe defecțiuni, pune-l pe mecanic să le prioritizeze. E posibil să nu le poți repara deodată pe toate, însă unele dintre ele chiar pot suferi amânare. La final, cere piesa înlocuită. Vei avea dovada că și-au făcut treaba și că piesa chiar avea nevoie să fie schimbată.

Alte probleme financiare legate de mașină sunt asigurările auto și accidentele. Destule firme de asigurări tind să găsească nod în papură pentru a nu plăti despăgubirile datorate în urma accidentelor sau trag de timp în speranța că te vei lăsa păgubaș. Dacă ai avut un accident și ești sigur că vina nu a fost a ta, încearcă o constatare amiabilă. Funcționează de cele mai multe ori și, dacă pagubele nu sunt mari, se rezolvă într-un interval de 7 zile – o lună, fără ca firma de asigurări să pună întrebări suplimentare. Dacă celălalt șofer nu recunoaște vina, cheamă Poliția și încearcă să faci poze locului accidentului, precum și celeilalte mașini implicate. Polițistul va stabili vinovăția iar firma de asigurări va trebui să plătească daunele. Dă agentului constatator toate datele solicitate, încearcă să oprești un martor pentru a putea confirma cele declarate. După ce ți s-a stabilit nevinovăția, mergi cu mașina în service pentru constatare și deviz de plată, apoi mergi cu acesta și cu documentele accidentului (constatare amiabilă sau procesul verbal al polițistului) la compania de asigurări a celuilalt șofer pentru a solicita daunele. E foarte probabil ca aceștia să încerce să scadă suma pe care vor să o plătească, însă un RCA acoperă până la 200.000 de euro daune materiale, așa că nu e o soluție să accepți o sumă mai mică decât cea din devizul de reparații. Restul îl vei plăti din buzunar.

*PUBLICITATE

Așadar, mașina este o necesitate care tinde să consume destul de mulți bani. Dacă pentru a o cumpăra ai nevoie de o sumă fixă pe care o poți acoperi chiar apelând la împrumuturi rapide cu buletinul, cheltuielile pe parcurs vor fi o provocare pentru care trebuie să fii pregătit.